מסלול נחל חרמון (הבניאס)

שמורת טבע נחל חרמון (בניאס)

מעיין בניאס בוקע למרגלות החרמון, ומימיו זורמים בעוצמה רבה באפיק קניוני. לאורך שלושה וחצי קילומטרים.
בדרכו יוצר הנהר את מפל הבניאס, מפל גועש ושוצף, 
המפל העז והמרשים בישראל.

מעיין בניאס בוקע למרגלות החרמון, ומימיו זורמים בעוצמה רבה באפיק קניוני. לאורך שלושה וחצי קילומטרים. בדרכו יוצר הנהר את מפל הבניאס, מפל גועש ושוצף, המפל העז והמרשים בישראל. 
לאחר זרימה של תשעה קילומטרים, נחל חרמון נפגש עם נחל דן והשניים מתמזגים לנהר הירדן.

סמוך למעיין בניאס עולה שביל מדרגות רחב אל מערת בניאס. חמש הגומחות החצובות במצוק שליד המערה הן שריד ממקדשו של האל פאן, שמשמו נגזר גם שם המקום – פניאס, או פמיאס (בפי הערבים – בניאס). בחזית המערה נמצאים שרידי מקדש שבנה המלך הורדוס. 

בשלהי המאה הראשונה לפני סה"נ, צירפו הרומאים את אזור הבניאס לממלכת הורדוס. לאחר מותו ירש בנו פיליפוס את צפון הארץ ושנתיים לפני סה"נ יסד פיליפוס בקרבת המעיינות את בירת ממלכתו – קיסריה של פיליפוס, אם כי השם פניאס המשיך להיות שגור בפי כל.

בקיסריה של פיליפוס התרחש אחד האירועים המשמעותיים ביותר בנצרות. ישו הגיע למקום ושאל את תלמידיו מה אומרות הבריות עליו. שמעון פטרוס ענה לו: "אתה הוא המשיח בן אלוהים חיים". ישו ענה לו: "אשריך שמעון בר יונה כי בשר ודם לא גילה לך את זאת, כי אם אבי שבשמים". פטרוס קיבל מישו במעמד זה את מפתחות מלכות השמים (מתי ט”ז 20-13). אירוע זה הפך את בניאס למוקד עלייה לרגל לנוצרים.

קיים מסלול מעגלי, 45 דקות, העובר בין האתרים מן התקופה הרומית והצלבנית.

נמשיך בסיור בשביל משולט לאורך הנחל לכיוון המפל והשביל התלוי, סה"כ 90 דקות. לאחר כ- 150 מ' נחצה את נחל גובתא מתחת לגשר הרומי לכיוון התחנה ההידרואלקטרית וטחנת מטרוף. טחנת קמח משוחזרת המונעת בכוח המים. ניתן לקנות פיתות דרוזיות עם לבנה במקום.

נמשיך במסלול, 350 מ', כאן הייתה "בריכת הקצינים" בריכה מביטון ששימשה את הקצינים הסורים ששהו באזור. כיום הבריכה משמשת כבית גידול לדגי חפף ארצישראלי. להזכירכם, הכניסה למים אסורה בכל השמורה!

מכאן שתי אפשרויות

1. להמשיך עד למפל והשביל התלוי, כ- 60 דקות, רצוי להשאיר רכב בחניון המפל.
2. לחזור 150 מ' למסלול מעגלי לכיוון ארמון אגריפס – חניון המעיינות.

קיימת אפשרות לנסוע באותו כרטיס לחניון המפל לסיור מעגלי של 60 דקות באזור המפל והשביל התלוי.

לאורך הנחל עצי דולב, ערבה וצפצפה. במדרון, אלון מצוי, לבנה רפואי, ומגוון צמחי החורש הים תיכוני המתחלפים לאורך השנה. המסלול יפה ומיוחד בכל עונות השנה.

מדרום למפל הבניאס חצב הנחל ערוץ עמוק ותלול עם קירות ציוריים, נופי זרימה ואשדות מרשימים .
רשות הטבע והגנים מימשה את רעיון הנגישות לחלק מקטע זה באמצעות שביל תלוי מעל הנחל .
השביל בנוי מפלדה ומרוצף בלוחות עץ, אורכו כ-100 מ' ורוחבו 1.2 מ', דרכו ניתן לראות מקרוב ולהתפעל ממים שוצפים , צמחיית גדות נחלים ומסלע מיוחד במינו.

הערה: המסלול מתוחזק ע"י רשות שמורות הטבע.