מסלול אל נחל שניר (החצבני)


רקע: 

מסלולנו יביא אותנו לנחל אמיתי הזורם בפראות בין חלוקי נחל ויוצר מפלונים ואשדות. הנהר מעוטר בשפע של צמחייה. הבולטים בהם הם עצי הדולב הענקיים והערבות. זהו אחד המסלולים הבודדים בהם נוכל להנות משפע כזה של מים.
נחל שניר – החצבני הוא הגדול ביובלי הירדן ראשיתו ליד סולטן יעקוב למרגלות החרמון וסופו ליד קבוץ שדה נחמיה – חוליות, כעבור60 ק"מ. ליד קבוץ שדה נחמיה יפגוש החצבני את שני היובלים החשובים של הירדן – הבניאס והדן. מכאן יתחיל לזרום עימם בנהר המאוחד – הירדן. החצבני אוסף מי שיטפונות משטח הגדול פי שלוש משטחם המשותף של הדן והבניאס ומכאן אופיו. בחורף יזרמו בו כמויות מים העולות פי שבע ויותר מכמות מימיו בקיץ.
שני מעיינותיו הגדולים נמצאים בחצביה וליד הכפר ע`גר הנמצא כיום בתחום מדינת ישראל.
לפני מלחמת 6 הימים ניסו הסורים והלבנונים להטות את זרימת מי המעיינות לסוריה וירדן.

תיאור מסלול:

נוסעים בכביש 99 לכיוון החרמון עוברים את גשר החצבני ובק"מ ה- 5 , מעט לפני הכניסה לקיבוץ הגושרים פונים שמאלה (1) לכיוון מסעדת דג על הדן. מימין מרכז מסחרי בו יחכה רכב האיסוף. (5) ניסע צפונה, נעבור את מסעדת דג על הדן (2) ואחרי 700 מ` דרך עפר משמאל (3). נעזוב את הרכב ברחבה.
נמשיך מערבה עד לנחל לכיוון גשר הצינורות (4). נלך בגדה הימנית של הנחל (המזרחית), נחצה ונלך בתוך יובלים קטנים המגיעים מנהר הדן ומצטרפים כאן אל החצבני. זרימת המים מדהימה ובהזדמנות הראשונה נשב לצלו של דולב מזרחי ענק. בקטעים מסוימים נלך ליד מצוק העשוי מנטף נחלים וחלוקי נחל. כעבור 20 דקות נגיע לפלג נוסף המגיע מהדן. על פלגיו נבנתה המסעדה דג על הדן. נמשיך בשביל המקביל לחצבני, נהנים מעושר הצמחייה ומעצמת זרימת מי הנהר.
לאחר כמה עשרות מטרים יעלה אותנו השביל המסומן אל הגדה. נלך בשביל המסודר אל כביש 99.
נחצה אותו במקום המסומן ונגיע לרכב האיסוף במרכז המסחרי (5).

הערה: המסלול מתוחזק ע"י רשות שמורות הטבע.

הכניסה למסלול בתשלום.